İlhan Mimaroğlu Hayatı

İlhan Mimaroğlu Kimdir, İlhan Mimaroğlu Hayatı Biyografi

Türk, besteci. Elektronik Müzik akı­mının temsilcilerindendir.

11 Mart 1926’da İstanbul’da doğdu. Mimar Kemalettin Bey’in oğludur. 1949’da Ankara Üniversi­tesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. 1955’de lisansüstü eğitimi için ABD’deki Columbia Üniversitesi’ne gitti. Burada, müzikoloji, müzik tarihi ve opera yöneticiliği derslerinin yanı sıra, teyp bandıyla gerçekleştirilen müziğin öncülerinden Vladimir Ussachevsky’den (1911) ve Elektronik Müzik’in önde gelen bestecilerinden Edgard Varese’den kompozisyon dersleri aldı.

Türkiye’ye döndükten sonra bir süre Basın-Yayın ve Turizm Umum Müdürlüğünde çalıştı. 1957-1961 arasında çeşitli dönemlerde, İstanbul Türk-Amerikan Kültür Derneğinde konferanslar verdi. 1948’den 1959’da değin Ulus gazetesinde, 1952-1962 arasında da Akis dergisinde müzik eleştirileri yazdı. 1959’dan sonra yaşamının büyük bölümünü ABD’de geçirdi. Amerika’nın Sesi radyosunda müzik, sanat ve kültür programlarında çalıştı. 1963’ten sonra New York City’de, Columbia-Princeton Elektronik Müzik Merkezi’ne bağlı besteciler arasına katıldı, ayrıca kurumun öğretim kadrosunda yer aldı.

Mimaroğlu çalışmalarını Elektronik Müzik ala­nında yoğunlaştırmış, klasik stüdyo tekniklerini kul­lanarak, genellikle teyp kayıtlarıyla çalışmıştır. An­cak, sadece elektronik aletlerle üretilmiş sesleri kulla­nan Elektronik Müzik ile her türlü doğal ses kayna­ğından yararlanan Somut Müzik (la Musique Concre- te) arasında bir seçim yapmamıştır. Örneğin, Boıvery Bum ve VVings of the Delirious Demorı (Çılgın Şeytanın Kanatları) gibi iki yapıtı Somut Müzik akımı içinde yer alır. Bunlardan ikincisinde ses kaynağı olarak bir klarnet kullanmış, elektronik yöntemlerle sesi sertleştirerek, sonuçta dramatik yönü güçlü bir beste yaratmıştır. Bestelerinin çoğunda çeşitli ressam­ların yapıtlarından yola çıkmıştır.

  • Eserleri (başlıca): Beste: Pieces sentimentales, 1957, (Duygusal Parçalar); Le tombeau d’Edgar Poe, 1965; (Edgar Poe’nun Mezarı); Bowery Bum, 1964; Agony, 1965; Preludes for magnetic tape, 1967, (Manyetik Teyp İçin Prelüdler); Wings of the Delirious Demon, 1969, (Çılgın Şeytanın Kanatları); MusicPlus One, 1970, (Müzik Artı Bir); Hyperboles, 1971, (Hiperboller). Kitap: Caz Sanatı, 1958; On Bir Çağdaş Besteci, 1961, Musiki Tarihi, 1961; Amerika Sesleri, 1965; Elektronik Musiki, 1970.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir