Johann Sebastian Bach Kimdir

Pazartesi, 3 Haziran 2013, 16:15 | Bilgi Paylaşımı | 0 Yorum
by editor

Johann Sebastian Bach Kimdir, Johann Sebastian Bach Hayatı Biyografi

Alman besteci ve orgcu. Genç Barok dönemden Klasik döneme geçişin en önemli hazırlayıcısıdır.

johann21 Mart 1685’de, Eisenach’ta doğdu. Yedi kuşak boyunca elliden fazla müzisyen yetiştirmiş bir ailenin oğludur, ilk müzik derslerini müzisyen olan babası Johann Ambrosius’tan aldı. Annesi ile babasının ölümü üzerine 1695’de Ohrdruff köyünde St. Michael Kilisesi’nin orgcusu olan ağabeysinin yanma gönderildi. Yarım kalan müzik derslerini ağabeysi Johann Christoph ile birlikte sürdürdü.

On beş yaşına geldiğinde Lünebarg’a gitti ve burada St. Michael Okulu’nun korosunda çalışmaya başladı. Bu süre içinde St. Katherine Kilisesi orgcusu Georg Böhm’ü ve o dönemin en büyük orgcusu Reinken’i sık sık dinleme olanağını buldu. Kilisenin oldukça zengin kitaplığından yararlandı. Fransız müziğini, özellikle Couperin’in yapıtlarım dinledi. Kendini geliştirmesine ortam hazırlayan iki yıllık bu süre sonunda komşu kasabalardan birine orgcu olarak seçildi.

Ancak işe bir başkası alındı. Geçici olarak Sachsen-Weimar Dükü’nün kardeşinin özel orkestra­sında çalışmaya başladı. Daha sonra Arnstadt’ta St. Boniface Kilisesi’ne kurulmakta olan orgun denetimi­ni ve denemesini yapmaya başladı. 1705 Ekimi’nde, Lübeck’e giderek dönemin büyük orgcusu Dietrich Buxtehude’nin konserlerini dinledi.

1707’de Mühlhausen’de Blasius Kilisesi orgculuğuna getirildi. Bu arada kuzeni Maria Barbara Bach ile evlendi. Mezhep kavgalarının kilise müziğine yaptığı etkilerden dolayı burada uzun süre kalamadı. Weimar’ a döndü. Dük Wilhelm Ernst’in saray orgcusu oldu. Ayrıca, oda müziği konserlerinde keman ve klavsen çalıyordu. Dükün hizmetinde bulunduğu sürece Bach her ay yeni bir yapıt yazmakla yükümlüydü. Bu nedenle üç yıl içinde otuzdan fazla kantat besteledi.

Anhalt-Köthen Prensi Leopold’un önerisiyle Aralık 1717’de Köthen’e geldi. Prensin sarayına koro yöneticisi olarak atandı. 1720’de karısı öldü. Bach aynı yıl Hamburg’a bir yolculuk yaptı, Reinken’i son kez dinledi. Köthen’e döndükten sonra 3 Aralık 1721’de saray korosunda şarkıcı olan Anna Magdale- na Wilcken ile evlendi.

Lutherci olan Bach, çocukları­nın Köthen’deki Kalvinist eğitime bağlı okullara devam etmelerini istemiyordu. Aynı dönemde Prens Leopold’un müziğe olan ilgisinin azalmaya başlaması üzerine Bach’ın Köthen’den ayrılma düşüncesi güç kazandı. Bu sırada Leipzig’deki St. Thomas Okulu’ nun müzik direktörü Johann Kuhnau öldü. Yerine seçilen Telemann gelmeyince görev, başvuruda bulu­nan Bach’a verildi (1723). Bu yeni görevinin yanı sıra, daha bir süre Köthen’deki saray korosunda onursal yönetici olarak kaldı. 1729’da Sachsen-Weissenfels Sarayı’na onursal koro şefi oldu.

1731’de uzun bir aradan sonra ilk kez Dresden’de St. Sophie Kilisesinde bir org resitali verdi. 1736’da III. Augustus’un saray besteciliğine atandı. 1739’dan başlayarak iki yıl kadar Leipzig’de Collegium Musicum’un yöneticili­ğini yaptı. 1747’de oğlu Emanuel ile birlikte Potsdam’a gitti. Orada Prusya Kralı II. Friedrich’in hu­zurunda çaldı.

  • Eserleri (başlıca): Vokal Müzik (dinsel): Si Minör Missa 1724-1746; Paskalya Oratoryosu, 1725; Noel Ora­toryosu, 1734; Ascensiorı Oratoryosu, 1735; St.Johannes Passionu, 1724; Matthaus Passionu, 1729; Ratwechsel Kantatı; 1714-1716 ve 1723-1724 arasında yazılan 200 kadar kantat;.Re MajörMagnificat, 1723. Vokal Müzik (dindışı): 24 kantat (bazıları: Phoebus ve Pan, 1731; Kahve Kantatı, 1732; Köylü Kantatı, 1742). Orkestra Müziği: 6 Brandenburg Konçertosu, 1721; Keman ve orkestra için 2 konçerto, 1717-1723; Orkestra için 4 uvertür, 1714-1723. Org Müziği: 140 koral prelüd (Bir bölümü Orgelbüchlein, 1714-1716, ve Clavierübung, 3. cilt, 1739, içinde); 18 füg, 1708-1716, 1729-1739; Do minör Passacaglia. Klavye Müziği: Clavierbüchlein, 1.720, (“Piyano Kitapçığı”); Clavierübung, 1 .cilt, 1726- 1731, (“Piyano Alıştırması”); Clavierübung, 2.cilt, 1735; Fransız Uvertürü ve italyan Stilinde Konçerto; Clavierü­bung, 4.cilt, 1742; Goldberg Varyasyonları; Das Wohl- temperierte Clavier, 1722 ve 1742; (“İyi Düzenlenmiş Piyano”). Oda Müziği: Solo keman için 6 sonat (partita), 1720; Solo viyolonsel için 6 sonat (süit), 1720; Das Musikalische Öp fer, 1747.

Yorum Yazın